Så lyckas du med installationen av kranräl – helheten är nyckeln

När du planerar installationen av kranräl är det avgörande att beakta helheten – valet av räl, klammer, underlägg (pads) och soleplates påverkar hållbarhet, prestanda och livslängd. 

Betong är i sig för mjukt för att på ett säkert sätt bära rälens belastning, vilket gör soleplates, stålförstärkningar, nödvändiga för en jämn viktfördelning. Kontinuerliga soleplates används vid tyngre belastningar, medan individuella plattor kan vara tillräckliga för lättare applikationer. Stålförstärkningarna fungerar som stöd och säkerställer korrekt positionering av rälen. För att säkerställa lång hållbarhet rekommenderas galvanisering för utomhusinstallationer. Det är viktigt att tänka på att ska svetsbara klammer användas ska dessa svetsas på innan galvanisering.

För att fylla eventuella hålrum mellan betong och soleplate samt möjliggöra vertikal nivåjustering, precision och stabilitet, används gjutbruk (grout).

Underläggen, rail pads, fungerar som en stötdämpare, jämnar ut trycket mellan kranhjulen och rälen, samt reducerar vibrationer. En mjukare montering med pad bidrar dessutom till att minska slitage och skydda mot korrosion. Gummimaterialets egenskaper hjälper till att absorbera stötar och öka livslängden på rälen och underliggande strukturer.

Klammrarna, som är justerbara för precis montering, är kritiska för säkerheten och prestandan i systemet. Bultade klammrar är enklare att installera och passar lätta till medeltunga applikationer, medan svetsade klammrar ger ökad belastningskapacitet för tyngre industrimiljöer. Alla klammer är utrustade med en elastomer "nos", en gumminos, som håller rälen på plats och dämpar överdriven rörelse. Nosens längd påverkas av om pad används eller ej.

Kombinationen av rätt räl, klammer, underlägg och soleplates är därför avgörande för en pålitlig och effektiv kranrälinstallation som säkerställer hållbarhet och optimala prestanda under hela livslängden.

Boomen på en STS-kran (ship to shore) utsätts för stora påfrestningar i de tuffa arbetsförhållanden där den används. Detta leder ofta till driftstopp som en följd av slitage på kranen samt att det bidrar till en dålig arbetsmiljö för kranoperatören. Dessa problem går nu att lösa!

För att minska slitaget på rälsystemet, sänka underhållskosnaderna, öka dirftsäkerheter och minska vibrationerna och stötarna för operatören (förbättra arbetsmiljön) har Gantrail tagit fram GlideRail. En Boom hinge-lösning utformad för att hantera utmaningarna som en STS-kran står inför rör sig och fälls upp och ner. Med en short rail (en kort räl del), en shim plate samt optimerade klammer för endamålet finns nu en lösning som reducerar slitaget, ökar komforten för operatören samt minskar tiden för underhåll.  

Kontakta oss så berättar vi mer.

Boom hinge, GlideRail